Thursday, April 3, 2025

// // Leave a Comment

Първата съвременна стратегия за развитие чрез изкуствен интелект е публикувана през 2003 г. от 18-годишен българин и повторена и изпълнена от целия свят 15 – 20 години по-късно | The First Modern AI/AGI strategy was published by an 18-year old Bulgarian in 2003 (...)

  

ПЪРВАТА СЪВРЕМЕННА СТРАТЕГИЯ ЗА РАЗВИТИЕ ЧРЕЗ ИЗКУСТВЕН ИНТЕЛЕКТ Е ПУБЛИКУВАНА
ПРЕЗ 2003 Г. ОТ 18-ГОДИШЕН БЪЛГАРИН И
ПОВТОРЕНА И ИЗПЪЛНЕНА ОТ ЦЕЛИЯ СВЯТ
15 – 20 ГОДИНИ ПО-КЪСНО:
БЪЛГАРСКИТЕ ПРОРОЧЕСТВА:
КАК БИХ ИНВЕСТИРАЛ ЕДИН МИЛИОН С
НАЙ-ГОЛЯМА ПОЛЗА ЗА РАЗВИТИЕТО НА СТРАНАТА


Тодор Илиев Арнаудов – Тош1

1Свещеният сметач, 1Дружество за защита на българския език – ДЗБЕ

Редакция: 31.3.2025 г. Корекции до: 13.4.2025

Целогодишна виртуална конференция на
Свещеният сметач: мислещи машини, творчество и развитие на човека
Мислещи Машини 2025 / Self-Improving General Intelligence 2025 (SIGI-2025)[1]

 

Ключови думи: Изкуствен интелект (ИИ), Универсален Изкуствен Разум (УИР), Artificial Intelligence, AI, Artificial General Intelligence (AGI), мислещи машини, история на изкуствения интелект, история на изчислителната техника; информатика, стратегии, визионерство, интердисциплинарност, български принос, футурология, прогностика;  предвиждане на бъдещето, съвпадения; инвестиции, институти за изкуствен интелект, национални стратегии, INSAIT, БАН; научно предприемачество, стартиращи компании, икономика, финансиране на изследвания; машинно обучение, мултимодални модели, невронни мрежи; философия на ИИ, кибернетична философия, цифрова физика, Вселената сметач, Теория на Разума и Вселената; компютърно творчество, големи езикови модели, пораждащи модели; Свещеният сметач, Дружество за защита на българския език, ДЗБЕ, юнашко наречие, юнаци; езикознание, лингвистика, семантичен анализ, тълкуване, анализ на текст; мета-анализ на рекламна публицистика и връзки с обществеността, PR; сравнителен анализ; образование и образователна система; ефективност, минимализъм, сингулярност, сингулярност на Тош; нестандартни надарени личности; откриване, помощ и насърчаване на всестранноразвити личности; талант и гениалност; Пловдив, България, ПУ „Паисий Хилендарски“; обществознание, социология; спомени, мемоари, документалистика, включено наблюдение; научна етика, проверка на фактите, fact-check; свръхразум, superintelligence; научна фантастика; космизъм, трансхуманизъм, свръхчовечност; младост, биологична  възраст; комедия на абсурда



[1] https://github.com/Twenkid/SIGI-2025/ [154]. Свещеният сметач [38]. ДЗБЕ - [39][40]

Пряка връзка към pdf файл: (Direct link to a pdf copy)
https://artificial-mind.blogspot.com/2025/05/2003-first-strategy-and-is-mortal.html


Четете на: https://github.com/Twenkid/SIGI-2025/ 

Обем: 248 стр. Езици: български, някои цитати и препратки и на английски и др. (японски, руски, френски, корейски; юнашко наречие и др.); хипервръзки, исторически снимки във фотоалбума в края на книгата - виж сравнение на компютърния парк и лабораторията, чрез които беше измислена и публикувана оригиналната стратегия през 1999-2003 г. и сравни с ресурсите на "визионерите" появили се над 20 години по-късно със стотици милиони и милиарди бюджет,   повтарящи буквално или перефразирано откъси от оригинала във всяко интервю и изявление. Около 800 препратки с хипервръзки и др. 

РЕДАКЦИЯ на статията в блога с откъси:
 18.4.2025 - програмата на курса от 2010 г.; 25.4.2025 ... 13.4.2025 (добавяне на още откъси)
(...)

Стр. 14:

Обобщение на съдържанието, или „мини-автореферат“


            Това изследване представя и доказва чрез документи, сравнения, разсъждения и аргументи  приоритета на първата съвременна стратегия за всеобхватно техническо, икономическо и човешко развитие чрез целенасочена разработка и приложение на универсалния изкуствен разум (УИР, AGI, Общ изкуствен интелект, „изкуствен общ интелект“) и включва нейни продължения, допълнения и работа преди и след нея.          
            Оригиналната стратегия (ОС) е публикувана 15-20 години преди да бъде повторена и изпълнена в целия свят, когато предвижданията ѝ започнаха да се сбъдват в ускоряващо темпо. Новите „визионери“ са по-практични, „усърдни“ и вписани в науката, обществото и индустрията, финансирани са с астрономически суми и мащабират изследванията, екипите и разработките
си, включително в България . Оригиналът е „забравен“ или „незапомнен“, а новодошлите, които знаят за него съзнателно го премълчават, подобно на случая с делото за „бащата на компютъра“.
            Тази дисертация, монография или „юнашки многопис
 “ цели да разясни и докаже по безспорен и всеобхватен начин кой е оригиналът, да хвърли светлина върху някои от т.нар. „Български пророчества“; да разгледа, анализира и предаде и много други свързани знания от миналото и настоящето, с които да се обяснят разгледаните теми и въпроси, някои от тях споменати като ключови думи, и с това да разшири кръгозора и познанията на читателите и пряко със съдържанието, и на „мета-„ ниво като покаже начините за разсъждение и проследяване на мисълта и откриване на противоречия; проучване, сравнение и пр. действия на понятийното мислене.
            Работата е покана към бъдещи съюзници на „Свещеният сметач“, които да помогнат за осъществяването на ОС. Книгата е преддверие към десетина пъти по-обемната и много по-задълбочена, всеобхватна и разнообразна „хиперграфия“
[18] и огромен обзор: „Пророците на мислещите машини : Изкуствен разум и развитие на човека: история, теория и пионери; минало настояще и бъдеще“, която от своя страна е подготовка за „Създаване на мислещи машини“ (раб.заглавие), която няма да бъде  само книга и ще започне с някои от споменатите прототипи и други. Също така бъдещи издания и книги рано или късно ще бъдат в динамичен вид като приложения и ще работят с Вседържец, ускорителя „Research Accelerator/Research Assistant/ACS” и др. асистенти с ИИ и напреднал въоблик и взаимлик (графичен потребителски интерфейс и начини за взаимодействие между човек и компютър, или HCI).
            Експериментални доказателства
            Повторението на ОС и разгледаните в работата сбъднали се предвиждания от други по-късни публикации доказват също, че ОС произхожда от модел на света, който произвежда верни предвиждания, както правилните научни теории
. Поради естеството на предложенията, те не можеха да бъдат изпитани в лабораторни условия: целият свят трябваше да се превърне в лаборатория, която чрез потвържденията на „пророчествата“ послужи като научен експеримент, който доказа верността на ОС за развитие и  предвиди бъдещето на изкуствения интелект. ОС е част от по-широката и абстрактна „Теория на Разума и Вселената“ (ТРИВ) [14].

(...) (Продължава след други откъси) 

Есе за конкурса на „Български портал за развитие“, фондация „Приложни изследвания и комуникации“, съвместно с представителството на Световната банка, в-к „Капитал“ и „Дневник онлайн“ [1][2] ~5/6-2003 г.


КАК БИХ ИНВЕСТИРАЛ 1 МИЛИОН С НАЙ-ГОЛЯМА ПОЛЗА ЗА РАЗВИТИЕТО НА СТРАНАТА


       
Според мен мощен бъдещ източник на приходи, за чието достигане 1 милион евро е отлично начало, защото ключът за осъществяването му е в човешкия умствен ресурс, е Мислещата машина (ММ).
        Машината с равностоен или надминаващ човешкия разум, би се превърнала в невиждан двигател на научно-изследователската дейност и културата в държавата, която първа успее да я създаде.
        Изразителен пример за потенциала на ММ е огромният информационен поток през паметта й, който може да бъде управляван до двоичен знак. Човекът е способен, за секунда, да извежда съзнателна информация, която се описва с няколко десетки бита[1]. Това се отнася за говор, пеене, набор на текст, преместване на показалеца на мишка, рисуване, изпълнение на музикален инструмент. През същата секунда обикновен персонален компютър прехвърля, само през централния си процесор, милиард пъти повече информация, над която машината има пълна власт. Ако такава мощна "информационна струя" бъде управлявана от разум, "смятащата железария" ще се превърне в изумително схватлив ученик, който бързо ще стане продуктивен творец във всякакви изкуства и неуморен научен работник. Свързана с роботизирани тела, в чието проектиране, всъщност, тя също би могла да участва, ММ ще може да извършва и физически дейности, да даде "приятелско рамо" на човека и промишлеността в прекия смисъл.
        Тъй като личността на ММ ще се записва като чиста информация - на компютърни носители, които могат да бъдат презаписвани и съхранявани теоретически вечно, за разлика от човешкия носител на личността - мозъка, обучена до определена степен машина би могла да бъде размножавана просто като се включи копие на личността й в ново "тяло", където то да започне да се развива самостоятелно и да научи само необходимото за новата дейност. Целият разумен опит, притежаван от някоя предишна ММ, ще може да бъде лесно пренасян на друга, която по рождение ще има личността на своята "майка".
        Благодарение на това, че разумът на ММ ще може да има пряка високоскоростна връзка с изчислителна машина - процесори от тялото на самата ММ, или друга машина, към която ММ е електронно свързана като потребител - компютърното проектиране, моделиране и, казано общо, творчество, връчено на Машината, ще се извършва много по-бързо, отколкото го
прави човекът. Всички входни и изходни устройства ще бъдат част от "въображението" на ММ, следователно много по-бързи от засега задължителните движещи се, равнозначно на инертни и бавни устройства за въвеждане на информация, с които си служи човекът.
        Машината ще може да бъде, разбира се, и програмист. Ако й се даде възможност да изследва подробно своето устройство, веднъж създадена, тя би могла да съдейства за подобряването му до достигане на границите, предоставени от конкретната "железария", на която е вселена компютърната й "душа". ММ може да стигне и по-далеч - "душата" би могла да усъвършенства "тялото" - "електронната плът", до достигане на физическите граници. В тази
роля Машината ще работи като електронен инженер, търсещ нови схемни решения; физик, усъвършенстващ настоящите технологии за производство на интегрални схеми и нанотехнологиите или откривател на все още неизвестни начини за построяване на машини.
(...)
        Вярвам, че до мига, в който ще намерим подходящи "части" и ще построим от тях "машина", с която да преодолеем "Стената" и се срещнем с Машината, остават броени години.       
        СТРАТЕГИЯ
        Според моята стратегия би се основал научно-изследователски Институт, който ще обединява информатици, инженери, изкуствоведи, езиковеди, философи, психолози, невролози; преводачи, владеещи много езици; творци в различни изкуства - писатели и поети, композитори и музиканти; художници, фотографи и филмови режисьори. Членовете на Института ще бъдат, с предимство, имащи знания и умения в повече области, едновременно учени и творци, защото целта на търсенията ще бъде да се открие общото между всички прояви на разума, между науките и изкуствата. Формата на мисълта е различна в различните изяви на мисленето, но същината й, механизмите, които стоят в основата, са едни и същи и се променят само данните, с които тя работи - слово, звук, изображения, последователности от изображения, отвлечени понятия и пр.
        Институтът ще изпълнява и ролята на "крило", което намира, "закриля и окриля" даровити хора, за да подпомага развитието им и, ако те пожелаят, да се радва на таланта им в изследванията.
        Институтът ще има програмна къща, в която "между другото" ще се произвежда "умен" приложен софтуер, използващ разработките на Института по пътя към ИР: програми за автоматизирано проектиране, мултимедия, текстообработка, преводачи, игри и др. приложни програми.
        Целта на Института ще бъде програмно създаване на ММ, притежаваща универсални възможности за обмен на информация с други изчислителни машини, в
частност роботизирани модули. Роботите, създавани от робототехническия отдел, ще бъдат, освен начин за използване на ИР за физически дейности, още средство за привличане на вниманието на обществеността и за реклама на Института.
        След като бъде осъществена Мислеща машина, тя ще може да се използва във всякакви творчески сфери на човешката дейност и в работата на самия Институт.
        Предполагам, че след Откритието и създаването на ММ, работеща на стандартни компютри, Институтът ще се "опаричи" и ще получи възможност да обособи проектантски отдел за разработване на нови цялостни изчислителни
системи, пригодени специално за работата на Машината.
        Като завършек бих цитирал няколко факта и имена на млади български "кандидат-творци на разум".
(...)


[1] Сравни с най-нови научни изследвания, достигащи до същия извод. [105] * Jieyu Zheng, Markus Meister, The unbearable slowness of being: Why do we live at 10 bits/s?, Neuron, 22.1.2025, „Непоносимата бавност на битието: Защо живеем със скорост от 10 бита в секунда?“


Из книгата „Пророците на мислещите машини: Изкуствен разум и развитие на човека: история, теория и пионери; минало настояще и бъдеще“ [18]

Сравнение на изказвания на Т. Арнаудов, 2003-2009 г. и Д. Хасабис, 2022 г. за стратегията за интердисциплинарен институт на "Свещеният сметач[TT1] " и съответната на “Дийпмайнд“ (Google DeepMind), основана в края на 2010 г.

Демис Хасабис, 2022 г.

Тодор Арнаудов, 2003, 2007, 2009 г.

Интервю в подкаста на Лекс Фридман* #299 от 1.7.2022
https://www.youtube.com/watch?v=Gfr50f6ZBvo

 

„...мисля че ние в „Дийпмайнд“ бяхме новатори в това да насърчаваме изобретяването и нововъведенията като мултидисциплинарна организация, която изградихме и каквато все още сме. „Дийпмайнд“ беше пресечна точка, сливане на най-напредналото знание в невронауките, машинното обучение, математиката и компютърните игри, и оттогава надграждаме отвъд тези области, така че [сега] имаме и философи и експерти по етика, но също и други видове учени, например физици и т.н. и това е което събира заедно …
...

Отново в края на краищата, може да използваш невронауките и математиката [за да откриваш и извличаш идеи – бел Т.А.]… Когато се занимаваш с нещо толкова смело като да се опитваш да разгадаеш умствените способности и изследваш и разработваш проект, който никой не знае как да направи...

„Как бих инвестирал един милион с най-голяма полза за развитието на страната“, май-юни 2003 г.


Според моята стратегия би се основал научно-изследователски Институт, който ще обединява информатици, инженери, изкуствоведи, езиковеди, философи, психолози, невролози; преводачи, владеещи много езици; творци в различни изкуства – писатели и поети, композитори и музиканти; художници,

фотографи и филмови режисьори. Членовете на Института ще бъдат, с предимство, имащи знания и умения в повече области, едновременно учени и творци, защото целта на търсенията ще бъде да се открие общото между всички прояви на разума, между науките и изкуствата. Формата на мисълта е различна в различните изяви на мисленето, но същината ѝ, механизмите, които стоят в основата, са едни и същи и се променят само данните, с които тя работи – слово, звук, изображения, последователности от изображения, отвлечени понятия и пр.


Писмо до А.Чанев., 2007 г.


Целта ми е цялостно разбиране на разума и това неминуемо обхваща много направления (...)“

„Изследователската ми стратегия е да сглобя голямата картинка като съчетая знания от всякъде.“

„Тогава се налага да използваш всички възможни данни или всички източници на информация, които могат да ти помогнат и да те поведат в правилната посока или да ти дадат увереност, че вървиш в правилната посока, така че това беше една от причините да работим толкова здраво в тази посока...“ „

...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Да, така е, и целта на компанията беше и тогава, и все още е: първо да разгадаем разума, и второ – да разгадаем всичко останало. Може да си представите какво представлява да правиш подобно предложение на рисков инвеститор през 2010 г. и какви погледи получавахме.

Интервю за сп. Обекти „Ще създам мислеща машина, която ще се самоусложнява (...)“, 2009

 

– Къде трябва да бъдат съсредоточени усилията на учените?

 – Изследванията трябва да се насочат в правилната посока от интердисциплинарни учени, които виждат цялата картина.

(…)
Какво те подтикна да започнеш да се занимаваш по-сериозно с подобни неща, с концепцията за "мислеща машина"?

– Филмът "Терминатор 2", когато бях на 7 годuни. Идеята за мислещи машини много ме развълнува. Като тийнейджър се вдъхнових – пишех фантастична и философска проза за мислещи машини и създадох моята философия и теория за принципите на разума и Вселената, както ги виждах тогава. Осъзнах, че изкуственият разум е универсална наука и стратегически най-важната задача, защото решаването ѝ ще бъде ускорител на всички други изследвания.

виж, знаем, че ИИ не работи, опитахме се и се трудихме здраво през 1990-те“ – (...) [Марвин] Мински и Патрик Уинстън – познаваш тези „образи“, нали? Обсъждал съм идеи с някои от тях, и те обикновено ме мислеха за луд да смятам, че може да се постигне някакъв нов напредък с обучаващи се системи ... Всъщност обаче се радвах да чуя това, защото най-малкото така разбираш, че се движиш в уникално направление, дори и ако всичките ти преподаватели ти казват, че си луд,“

* Лекс Фридман, р. 1983 г. в СССР, е преподавател или по-точно „домакин[1], водещ и модератор на курса по Универсален изкуствен разум – УИР или Общ ИИ – в един най-престижните технически университети в света MIT през 2018 г. [64]: 8 години след оригиналния първи курс по УИР в света, преподаван от Т.Арнаудов във ФМИ на ПУ „Паисий Хилендарски“ през 2010 и 2011 г. [15]. Българският курс е изключително и необичайно интердисциплинарен следвайки препоръките от Стратегията .

 „Как бих инвестирал“... 2003

“Поради тези причини ИР [Изкуственият разум] бива сурово набеждаван за неосъществима мечта, подобно на космическите изследвания, вложенията в които част от обществеността смята за "пари, изпратени във вакуума"… Както читателят вероятно се досеща, "писателят" е застанал на другия полюс, обаче, въпреки, на пръв поглед, обезсърчаващите констатации по-горе. Причината е, че, погледнат от друг ъгъл, разочароващият застой на ИР въздейства с обратна сила

– насърчава "вярващите", че ММ [Мислещата Машина] е осъществима, защото застоят запазва

възможността да бъдат първи, или поне сред първите, които ще я създадат...



[1] „Водещ“, защото лекциите бяха на други гост учени. Видеозаписите от курса, публикувани в личния му Ютюб канал бяха основата за още интервюта от учени в ИИ и други области, чрез които се превърна в Интернет знаменитост с милиони последователи. (Лекс – от Александър)


(...)

Компанията „Дийпмайнд“ е основана през септември 2010 г.: 7 години след публикуваната българска стратегия, със заявена цел „създаване на общ ИИ“ и както е посочено по-горе: с еднакъв план и философия, споделени от нейния съосновател и ръководител през 2022 г

Обединяването на „информатици, инженери, изкуствоведи, езиковеди…“ и пр. постепенно се случи и „автоматично“, отсамосебеси –  косвено чрез разнообразието на данните и тяхното представяне и моделиране: все по-богати, всеобхватни и разнообразни набори от данни по всичко, както в отделните модалности, така и мултимодално [250]:успоредно два или повече вида данни, изразяващи явление, действие, състояние/момент във времето и пр.  във всякакви сетивно-моторни „канали“ – източници на сигнали. Интердисциплинарността на множество от експерти[1] в различни области се заместват в днешните условия в ИИ чрез „съчетаването на знания отвсякъде“ в мултимодалните пораждащи модели, както и в чисто текстовите пораждащи модели и системи – чрез мащаба на огромните набори от данни по всичко, обхващащи всевъзможни области, при което моделите започват да откриват връзки между всякакви области на знанието, например автоматично се учат да превеждат на много езици като откриват съответствията между тях.

Виж по-долу по-конкретните и подробни предложени планове към стратегията, публикувани от 2004 до началото на 2008 г.:
(копия от тях са дадени и нататък в текста):

90.Т.Арнаудов, Вселена и Разум 5, сп. „Свещеният сметач“, 12.2004
https://web.archive.org/web/20050124070240/eim.hit.bg/vr5.htm 
97. Т.Арнаудов, Research Directions, 11.2007, Блог „Изкуствен Разум“,
https://artificial-mind.blogspot.com/2007/11/research-directions.html  

98. Т.Арнаудов, Research Directions and Goals (Feb 2008) | Изследователски направления и цели (Фев 2008), 4.2008, Блог „Изкуствен Разум“, https://artificial-mind.blogspot.com/2008/04/research-directions-and-goals-feb-2008.html 

132. Т.Арнаудов, Творчески планове - какво правя, искам да правя, мисля си че правя... Частици от тях..., 7.2.2008 
https://artificial-mind.blogspot.com/2008/02/blog-post.html  
И др.
[Писма до Л.К., 12.2007, „Smarty“, 2007]
[Търси за препратките в литературата с „90.“, „97.“ и пр., или 179.ГДР]



[1] Виж и невронната архитектура с подобно име: Mixture of Experts („Смес от експерти“, ансамбъл), с която се постигат по-добри резултати от специализираните с по-малко ресурси, напр. в модела DeepSeekV3.

(...)

Рецензии за първия в света курс по УИР (AGI), Пловдив 2010, 2011 г.  от 
Бен Гьорцел, Шейн Лег, Маркус Хутер, Петър Кормушев:

Писмо до Шейн Лег и Маркус Хутер

    Todor Arnaudov <… >      Fri, Apr 1, 2011, 4:00 AM
     to marcus.hutter …, shane …

  Уважаеми Маркус и Шейн,

Аз съм колега изследовател в областта на Универсалния изкуствен разум (AGI/UAI) и ви пиша, за да ви съобщя, че преподавах подробно вашия труд "Universal Intelligence: A Definition of Machine Intelligence" („Универсални умствени способности: Определение на машинен разум“) в два университетски курса по Общ ИИ в Пловдивския университет, България. Първият курс се проведе преди години (ако „Гугъл“ и моята самоувереност тогава са били прави, е бил вторият курс, след [ако за пръв се брои платеното и неофициално] лятното училище в Шямен, но моят покрива повече теми). Вторият курс тъкмо завърши преди две седмици – може да откриете допълнителна информация в блога ми и в презентацията.
           
Работният език на курса беше български, затова и слайдовете първоначално бяха подготвени на български; наскоро ги преведох обратно на английски – в случай, че сметнете, че презентацията може да бъде полезна за ваши студенти, мога да ви изпратя и изходния код в .odp формат, така че да може да го редактирате и да го изчистите от фона, бележките и примерите, които не са ви необхоидми

С най-добри пожелания,

Тодор

Маркус Хутер: Радвам се, че преподаваш курс по нашата статия! Благодаря и за слайдовете!

Шейн Лег: Радвам се, че намираш тези идеи за ценни! (…)
                 „Glad to see that you are finding value in these ideas!“


Петър Кормушев: 30.3.2011 г. ... видях че имаш качена лекция по този вид алгоритми за обучение на сайта си. Браво. Това са едни от малкото лекции на български език, които съществуват в момента в тази област.

Бен Гьорцел (Ben Goertzel), 28 ноември 2011

Тош,

             Изглежда, че преподаваш чудесен курс!
            За твое сведение... На страница ти отбелязваш, че нашето лятно училище по УИР от 2009 г. не отразява работата н
а Джеф Хокинс...
            Не мога да си спомня дали някой от преподавателите спомена Хокинс, но Алан Комс (Allan Combs) предаде някои чудесни лекции по невронауки, които обхващаха йерархичната обработка в зрителната кора на мозъка, заедно с други теми. ;)  Въпросното лятно училие по УИР представи множество от перспективи, то не се отнасяше само за OpenCog и моите собствени гледни точки... Обаче не беше и натоварено с УИР, съсредоточен около сетивните възприятия...

Бен

...

Кои са тези личности?

* Шейн Лег е съосновател и главен учен в Google Deepmind и един от популяризаторите на движението за УИР/AGI и този термин в началото на 2000-те заедно с Бен Гьорцел, един от водачите на това движение. (Компанията е основана половин година след началото на първия курс по УИР през 9.2010 г.)
Shane Legg (DeepMind Founder) - 2028 AGI, Superhuman Alignment, New Architectures - 
https://www.youtube.com/watch?v=Kc1atfJkiJU   26.10.2023
31:41: "I guess we were the first... I'd say the first AGI company..."
Шейн Лег, 10.2023:  Мисля, че бяхме първата компания за Универсален изкуствен разум.

* Маркус Хутер е научният ръководител на докторската му работа за свръхразума (защитена 2008 г.) и по-късно също се включва в ДийпМайнд.
* Петър Кормушев е експерт по машинно обучение и роботика, носител на наградата "Джон Атанасов". 
https://kormushev.com/ 


.....

По-ранно „пророчество“ от 1999 г.

Из „Пророците на мислещите машини (…) [18], Т.А. 2025
Из есето „Къде отиваш свят?“ от 12.1999 г. за конкурс на радио Пловдив, поощрителна награда
„(…) Сътворяването на изкуствен интелект ще промени света. Според мен изкуственият разум е следващата крачка в еволюцията на материята (…) те са практически безсмъртни — издържат на всякакви лъчения, не чувстват болка, нужна им е много малко количество енергия[1], която лесно могат да получат от Слънцето, могат да се възпроизвеждат като произвеждат фабрики и т.н. Моето мнение е, че светът отива именно на там, към създаването на мислещата машина — машината Бог.“               

                                            Тодор Арнаудов, ученик в ТЕЕ Пловдив, 9-ж клас (15 г.)


25 години по-късно

Шефът на френската компания за ИИ „Мистрал“ Артур Менш:
Компаниите за ИИ се опитват да създадат Бог[2], 15.4.2024 г., futurism.com: „Цялата реторика за Универсалния изкуствен разум се отнася до създаване на Бог. Не вярвам в Бог. Силен атеист съм. Затова не вярвам и в УИР.“

25 години по-късно:
Дир.бг: „Истории от бъдещето“
[всъщност от миналото, бел. Т.А.]
Мариана Тодорова: Изкуственият интелект би могъл да ни се представи като Бог[3]
М.Тодорова
(около 45-годишна[4], доц. от БАН, футуролог) (…) „…Ако се саморазвие или се появи рязък скок, … без да целим да създадем Бог, както неотдавна една компания "Дийп майнд", обяви, че някои целят, (...)*.
Галина Чолакова: Казахте, че искаме да създадем Бог...


[1] Относно енергийните разходи виж [17], 2001, [18], 2025. Части от 18 са творби, които ще се публикуват и отделно. Мерките за висока енергийна ефективност на живите организми и мозъка спрямо „изкуствените“ са спорни. На първо време живите организми не работят на ток.*

[2] https://futurism.com/the-byte/mistral-ceo-agi-god „Мистрал“, оценявана на 6.2 милиарда долара към 11.6.2024, е автор на едноименния невронен голям езиков модел, основа на дообучения за български език „BgGPT”. Mistral, a French A.I. Start-Up, Is Valued at $6.2 Billion: https://www.nytimes.com/2024/06/11/business/mistral-artificial-intelligence-fundraising.html

[4]  Закъснение в мерки на „умствено-вселенско развитие“ = 30+25 = 55 години. В друго интервю за „24 часа“ от 7/2024 г. М.Т. споменава, че се занимава с темата за ИИ от 10 години.

==> Литература и препратки

17. Т.Арнаудов, Човекът и Мислещата машина (Анализ на възможността да се създаде Мислеща Машина и някои недостатъци на човека и органичната материя пред нея), брой 13-ти на "Свещеният сметач", декември 2001 г. Една от ранните творби от „пророчествата“.  https://eim.twenkid.com/old/eimworld13/izint_13.html  Виж откъса в Допълнение към препратка 17. и новата бележка за зародиш на разум. Виж също [92][223].

Бележка от 11 януари 2004

Забелязах, че това място се посещава много и дойдох да оставя съобщение за бъдещите си работи, спрямо датата на издаване на тази, тъй като "Човекът и Мислещата машина" бе едва първото ми сериозно разписване по темата (бях на 17 години), а като гледам търсачките, то се оказва и първата българска обемна разработка по въпросите за Мислещата машина, която може да се намери в Мрежата.

В последно време, когато не съм зает с друго, подготвям една обширна интердисциплинарна (работите по Изкуствен разум винаги излизат такива...) по философия, психология, информатика, Изкуствен разум и т.н. с работно заглавие "За Вселената, изчислителните машини и разума" или "Вселена и Разум 4" или "Схващане за всеобщата предопределеност 4", в което ще се разглеждат и практически въпроси, като например как протичат творчески процеси, как се създават стихотворения; анализ на изречения и др.

Някой ден може да излезе и Второ, преработено и допълнено издание на тази статия.

18. Т.Арнаудов, „Пророците на мислещите машини: Изкуствен разум и развитие на човека: история, теория и пионери; минало, настояще и бъдеще]“, Свещеният сметач, 2025 г. (предстои)

Виж също: 
33. Тодор Арнаудов, Ангел Грънчаров, Писма между 18-годишния Тодор Арнаудов и философа Ангел Грънчаров, от края на август до септември 2002 г.“ (и мн. др. заглавия), 29.9.2002 г., сп. Свещеният сметач бр. 18  https://www.oocities.org/eimworld/eim18/predopredelenost2.htm  Други заглавия:
Схващане за всеобщата предопределеност 2
| Следващото еволюционно стъпало 2 | Водачът на човешкото поведение (Философия, детерминизъм, фатализъм, психология, градивен материализъм (научен позитивизъм), метафизичен идеализъм, свобода, свободна воля, предопределеност, наука и философия, наука и изкуство, душа, съзнание, разум, сметачобългарско наречие, осмиване на чуждицолюбството, програмиране, "стихоплетстване" със слово и на глаголица, образование) | Сметачолюбецът и Човеколюбецът | Всеобщата предопределеност и Свободата | Вършачите и човеците (...)
(...)
70. Т.Арнаудов, „Истината“ – фантастична повест; първо издание: 12.2002 г., сп. „Свещеният сметач“; второ издание: 2003 г. и кратък вариант разказ.
Първо издание 12.2002-1.20023, бр.19:  
https://eim.twenkid.com/old/eim19/istinata.htm
Второ издание, 9.2003 г., бр.26:
https://eim.twenkid.com/old/3/26/istinata11.htm
Второто изд. в „Моята библиотека“:
https://chitanka.info/text/865-istinata  
71.
Т.Арнаудов, Нужни ли са смъртни изчислителни системи за създаване на универсални мислещи машини?, 2025 – предстои, част и от [18]
72.
Т.Арнаудов, Вселена и Разум 6, 2025 – предстои, част и от [18]
(...)
15. Т.Арнаудов, 2010, Universal Artificial Intelligence (Artificial General Intelligence/AGI) - Course Program, Plovdiv University | Универсален Изкуствен Разум - Програма 
Програма и представяне на избираемия курс „Универсален изкуствен разум“.
https://artificial-mind.blogspot.com/2010/04/universal-artificial-intelligence.html
Анотация за курса от ПУ: 
http://fmi-plovdiv.org/index.jsp?id=1060&ln=1
Video (English): http://artificial-mind.blogspot.com/2019/07/agi-course-plovdiv-2010-screencast.html
* Въведение и програмата на български език: https://artificial-mind.blogspot.com/2010/04/blog-post_08.html
* Видео (Български): http://artificial-mind.blogspot.com/2019/08/AGI-at-Plovdiv-2010-vs-MIT-2018.html
Видео с една от първите лекции в курса с нови коментари: "Какво  е Универсален изкуствен разум?":
https://youtu.be/r582MVKj81A
Лекции и материали за курса: http://research.twenkid.com/agi/ Виж също [82][83].
Цена: безплатен за студентите от ФМИ, 220 лв за свободно посещение (нямаше такива обучавани).
* Т.Арнаудов, Математическа теория на разума, анотация от сайта на ФМИ на ПУ:
https://fmi-plovdiv.org/index.jsp?id=1147&ln=1 – преподаван през зимен триместър 2011 г. започващ от януари
(...)

Канада е глобален лидер в ИИ[1]    
Всеканадската стратегия в ИИ усилва водещата роля[2] на Канада в ИИ
       
Започнала през 2017 г., канадската стратегия за ИИ беше първа в света. Трите национални института по ИИ[3] – Amii в Едмънтън, Mila[4] в Монреал и Vector в Торонто – са главните жизнени средища[5] в канадската екосистема за ИИ. Заедно … национално и международно сътрудничество … Основни стратегически приоритети: визията ни е, че до 2030 г. Канада ще има една от най-здравите национални екосистеми на ИИ в света, основана на научни постижения, висококачествено образование и дълбоки среди за израстване на „таланти[6], публично-частно сътрудничество и силните ни ценности за напредък на технологиите с ИИ, за да донесат положителни социални, икономически и екологични ползи за хората и планетатаКанадските лидери в ИИ[7]: Целта на CIFAR е да набира водещите изследователи в ИИ, като в същото време задържа и своите настоящи най-добри „таланти“. Програмата осигурява дългосрочно финансиране за изследвания … и да им помогне да обучат следващото поколение от лидери в ИИ. (…) Някои от най-добрите местни и световни таланти в ИИ .. са  ръководители[8] в трите национални института по ИИ . …


Тим Дътън, 28.6.2018 г. [163]                                à 15 години по-късноß
Преглед на национални стратегии за ИИ
„Състезанието за това кой ще стане световен лидер в изкуствения интелект (ИИ) официално започна. В последните 15 месеца Канада, Китай, Дания, Европейската комисия, Финландия, Франция, Индия, Италия, Япония, Мексико, страните от Северна Европа и Прибалтика, Сингапур, Южна Корея, Швеция, Тайван, ОАЕ, [Израел] и Обединеното кралство представиха стратегии, които да насърчават използването и разработката на ИИ.



[1] https://cifar.ca/ai/  2.3.2025 CIFAR, The Pan-Canadian AI Strategy. [193] Виж бел. и [194]

[2] leadership

[3] От тях съвсем нов е „Vector“, основан през 2017 г., а другите се обновяват и разрастват. „Мила“ е основан още през 1993 г. от Йоша Бенджио, а Amii – през 2002 г. под друго име. Виж [194]

[4] Мила е име и на героиня от „пророческата“ повест за създаването на мислещи машини „Истината“, Т.Арнаудов, 2002 [70]. Виж повече в основния текст.

[5] vibrant central hubs”

[6]deep talent pools”

[8] CIFAR Chairs program


 (...)

ХРОНОЛОГИЯ

НА НАЦИОНАЛНИ СТРАТЕГИИ

ЗА ИЗКУСТВЕН ИНТЕЛЕКТ


1999 – „Къде отиваш свят?“ (…) Сътворяването на изкуствен интелект ще промени света. … Моето мнение е, че светът отива именно на там, към създаването на мислещата машина — машината Бог.“, Т.Арнаудов, 15 г.           
2000 –
България: Основано е „юнашкото списание“ „Свещеният сметач“
за мислещи машини, творчество и развитие на човека
2001 –
България: Отделяне на понятията „мислеща машина“ и „изкуствен разум“ от тесния „изкуствен интелект“; обяснение на изпълнимостта в близко бъдеще; зададени са някои основни принципи и цели за „съвършения“ ИИ (зародиш на разум) и мерки за умствени способности; космисткият „манифест“:„Човекът и мислещата машина – анализ на възможността да се създаде мислеща машина и някои недостатъци на човека и органичната материя пред нея.“
2002
Бен Гьорцел и Шейн Лег избират и започват да популяризират термина „Artificial General Intelligence” – AGI (УИР), за да подчертаят разликата спрямо тесния ИИ[1]
2001 – 2004 – България: Публикувани са множество произведения, оформящи класическата Теория на Разума и Вселената като: Вселената сметач, „Следващото еволюционно стъпало“, „Схващане за всеобщата предопределеност“
I, II, III, „Писма между 18-годишния Тодор Арнаудов и философа Ангел Грънчаров“; Вселена и Разум 4 и 5; Творчеството е подражание на ниво алгоритми Матрицата в Матрицата е Матрица в Матрицата, Абстрактна теория за изключенията от правилата в изчислителните машини, Анализ на смисъла на изречение въз основа на базата знания на действаща мислеща машина; художествените: „Истината“ и „Ада“ и др.
2003 г. България, Пловдив публикувана е оригиналната стратегия за развитие чрез създаване на всестранен интердисциплинарен институт за разработка на универсален изкуствен разум и неговото приложение във всички сфери на творческа, приложна и научна дейност
12.2004-4.2008: България (Свещеният сметач): публикувани са допълнения и уточнения за стратегията: конкретни изследователски направления, задачи, примерни приложения, какво трябва да се изследва и разработи като предсказатели, симулатори, помощници; и други след този период [18]
2006[2] – САЩ, първа работилница по УИР (Artificial General Intelligence)
2007    – Англия и България“Smarty” – най-интелигентният речник в света
2008
   САЩ, първа международна конференция по УИР
7.2009 – Китай, Шямен - първо лятно училище по УИР (8+3 преподаватели)
4.2010 – България, ФМИ на ПУ „Паисий Хилендарски“: първи университетски
               курс по Универсален изкуствен разум в света с интердисциплинарна
               програма, както е посочено в стратегията.
9.2010  – Основана е компанията „DeepMind“ с цел и философия съвпадащи
                с онези на оригиналната стратегия.
1.2011  – България, ПУ: втори курс по УИР в света
7.2012  – България, Пловдив: мини-конференция „Мислещи машини 2012-1“
9.2012  – Успехът на модела за разпознаване на образи AlexNet.
  2013 à Бързо внедряване и напредък във всички области на ИИ и нарастващи
             вложения, изследователи и компании, работещи в областта . По-голям
             оптимизъм за развитието и увеличаване на общността на УИР.
   2015  – Основана е компанията OpenAI с цел УИР
1.2018  – САЩ, Курс по УИР в Масачузетския технологичен институт (MIT, МТИ)

НАЦИОНАЛНИ СТРАТЕГИИ
14 - 19 ГОДИНИ
СЛЕД ОРИГИНАЛНАТА БЪЛГАРСКА СТРАТЕГИЯ[3]

  3.2017 – Канада, „Всеканадска стратегия за ИИ“  
  3.2017 – Японска технологична стратегия в ИИ
  4.2017 – ИИ Сингапур: 5-годишна програма за $150 млн.
  7.2017 – Китай: „План за следващото поколение ИИ“
12.2017 – Китай: Три-годишен план за действие
12.2017 – Финландска стратегия за ИИ
1.2018  – Дания: стратегията се съсредоточава върху ИИ, блокчейн и …
1.2018  – Тайван – Бюджет за ИИ
(...)
6.2019 – България, БАН: „Рамка на Национална стратегия за развитие на
                                           
 изкуствения интелект – Предварителна визия

(...)
4.2021   – ИИ Словакия – национална платформа
12.2021 – Гърция – институт по ИИ „Архимед
4.2022 – България и Швейцария (СУ, ETH, EPFL, българската държава):
INSAIT – Институт за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии

Сравни с подобни явления около зараждането на компютърната индустрия:

(...)

[4] Виж в приложенията от книгата на автора „Пророците на мислещите машини (…)“ по-подробно за ИИ в Румъния – особено изявен и с предвестника Coneural, 2002; Словения, Полша, Гърция, Хърватия, Словакия, Чехия и др.; Сколково и „Сколтех парк“, Москва (2010-2011); Беларуския „техпарк“ и др.


Из Литература и препратки и бележки към нея: ([BgGPT, 2024 г. не е първият "голям езиков модел" за български език.])

236.
Ранни пораждащи големи езикови модели от типа GPT за езици, различни от английския: български, френски, арабски, испански, португалски, немски, китайски; гръцки, сръбски, румънски, японски – 2020-2021 г.  Датата на някои – по дати на файловете с теглата на модела, дата на научна статия и пр. Само френският, арабският, румънският, японският и българският са с над 100-тина милиона параметъра. Румънският е силен, обучаван на 17 GB-ов корпус. Само българският вероятно е разработен от един-единствен човек с бюджет и подкрепа = 0 и авторът представя родната компютърна лингвистика в тази дисциплина като самозван „хайдутин“, понеже институциите и по-„елитните“ бойци чакаха до 2023-2024 г. [66] (няма данни). Сравни с аналогичен случай с ДЗБЕ около 2001-2003 г. и бездействието на ИБЕ на БАН и на останалите филолози от университетите спрямо явленията, срещу които ДЗБЕ се противопоставяше и се опитваше да „призове“ „чети“ [16][40], а „маститите“ езиковеди (по определението на Павлин Стойчев, „PC World Bulgaria“, 5.2003 [239]) гледаха безучастно и обясняваха, че това били „естествени процеси“. Сравни с бележките за „Добродетелната дружина и нехранимайковците“ и [40], 2003 г., дали талантите не са имали избор да не учат в „най-престижните университети“ и да развият местните и пр. XLM-R от „Фейсбук“, 11.2019 е по-голям, но в него българският е един от 100 езика, на които е обучаван, и е за класификация и отговаряне на въпроси, а не за пораждане.

Ранни големи езикови модели “GPT“ за разни езици

Арабски

1.46 B

3.2021

Френски

1 B

5.2021

Румънски

774 M

7.2021

Български

355 М

6.2021 – 8.2021, Тош

Японски

336 М

16.8.2021

Японски

1 B

20.1.2022

Испански

124 M?

12.2020

Португалски

124 M?

5.2020

Немски

124 M?

11.2020 – 8.2021

Италиански

117 М

4.2020

Китайски

124 M?

11.2020 – 5.2021

Гръцки

124 M?

9.2020

Сръбски

124 M?

7.2021

БАН

124 M

27.6.2023

INSAIT

7.3 B

2.2024

GPT

117 M

6.2018

GPT2

1.554 B

14.2.2019 (XL) (публик. 11.2019)

 

1. Тодор Арнаудов, GPT2-MEDIUM-BG, Свещеният сметач, ДЗБЕ ~6.2021 – 8.2021345М – български – обучен от нулата на Tesla T4 в Colab [31][46]
2.
Antoine Simoulin, Benoit Crabbé. Un modèle Transformer Génératif Pré-entrainé pour le ______ français. Traitement Automatique des Langues Naturelles, 6.2021, Lille, France. pp.246-255. ffhal03265900f  https://hal.science/hal-03265900 : – френски GPTfr-124M и GPTfr-1B с архитектурата на GPT3. 5.2021
3.
https://huggingface.co/dbddv01/gpt2-french-small - друг френски малък SMALL 137M, също обучен в Colab като българския, но с платена услуга Colab Pro.
4. Wissam Antoun and
Fady Baly and Hazem HajjARAGPT2: Pre-Trained Transformer for Arabic Language Generation, 7.3.2021 https://arxiv.org/pdf/2012.15520
Арабски, 4 варианта: 135M, 370M, 792M, 1.46B
  
(...)

(...)
Буквални
  и смислови съвпадения между оригиналната стратегия от  2003 г. и съобщения и изказвания от БАН, INSAIT, медиите, министри, М.В. от 2019-2025 г.

Медии, БАН, INSAIT 2019-2025 г.

Тодор Арнаудов, 2003 г.

Създаваме научен институт по изкуствен интелект“
„От средата на миналата година БАН разработва рамка за цялостна стратегия за развитието на изкуствения интелект във всички сфери на икономическия и обществения живот. (...) вече са се върнали 13 учени. Според него, ако успеем през следващите 5 – 6 години да създадем ядро от 100 – 200 души, които да се завърнат окончателно в България, ще настъпят много положителни промени.“

                              „Азбуки“, бр.21/2020 г.


„насърчаване на интердисциплинарни (хибридни) академични програми за обучение за ОКС „бакалавър“ и „магистър“ и интердисциплинарни докторски програми;“ с.18 „осигуряване на възможности за широк социален диалог и формиране на интердисциплинарни екипи за разработването на системи на основата на ИИБАН, 2019 [7] с.11, с.18


INSAIT
стартира като специално звено на СУ, но Вечев предпочита да говори за него като стратегическа база” заради мултиплициращия ефект, който институтът би могъл да има върху местната икономика.  Forbes, 3.2024 [170]

 „INSAIT представи новия BgGPT: Един от най-важните стратегически въпроси пред всяка държава днес не е дали ще използва изкуствения интелект, а дали ще създава собствен, economic.bg, 19.11.2024

 

 

М.Вечев: Изкуственият интелект е една от технологиите, които са най-значими, най-трансформиращи в световен мащаб, които навлизат във всички сфери на обществото.Това е сложната технология, на базата на която се изграждат всякакви приложения“   economic.bg, 11.2024 [168]

„Намираме се на състезателната пътека. Какво ще бъде бъдещето на една държава, зависи колко добре ще усвои тези технологии и как ще ги приложи.“ – Николай Денков, министър-председател
                                 economic.bg, 15.1.2024

Акад. Денков изтъкна, че тази тема е изведена като приоритет на правителствено ниво. Огромно предимство е да имаш собствена технология, която да се развива според задания, които са важни за нашата държава, отбеляза той и специално открои подкрепата на държавата за реализирането на института INSAIT.

OFFNews, 15.1.2024 [162]

Мислещата машина… Според моята стратегия би се основал научно-изследователски Институт, който ще обединява информатици, инженери, изкуствоведи, езиковеди, философи, психолози, невролози; преводачи, владеещи много езици; творци в различни изкуства - писатели и поети, композитори и музиканти; художници, фотографи и филмови режисьори …  [от „всички сфери“]

Виж също интердисциплинарната програма на първия в света курс по Универсален изкуствен разум: Пловдив 2010, 2011 [15]

След като бъде осъществена Мислеща машина, тя ще може да се използва във всякакви творчески сфери на човешката дейност и в работата на самия Институт.

Според мен мощен бъдещ източник на приходи, за чието достигане 1 милион евро е отлично начало, защото ключът за осъществяването му е в човешкия умствен ресурс, е Мислещата машина (ММ).

 

Как бих инвестирал 1 милион с най-голяма полза за развитието на страната

 

 

Машината с равностоен или надминаващ човешкия разум, би се превърнала в невиждан двигател на научно-изследователската дейност и културата в държавата, която първа успее да я създаде.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


… ако бъдат поставени в благоприятни условия за работа, ще успеят да направят от поточето река, достатъчно пълноводна, така че Мислеща машина да "заплава" по нея от българско "пристанище".


(...)


Мартин Вечев от новия AI институт: Ще задържим талантите тук. И ще променим страната.
                                
„Капитал“, 11.4.2022


М.Вечев: Обучението всъщност няма да е скъпо, то ще бъде почти безплатно, то ще е обратното за тези таланти, които искат да работят България, да се развиват тук, да променят света. Всъщност ние ще им плащаме, за да учат при нас, докторските програми и пълни стипендии за магистърските програми на по-талантливите.                          
                             
 Би Ти Ви, 17.4.2022[1] [167]

подкрепя талантите“  БАН, 2019 [7] с.5

Това е място, което може да даде свобода и самочувствие на ново поколение млади българи със заложби. Насърчава и всички останали да обърнат внимание на този талант и да го подпомагат.
                     „Булевард България“, 6.2.2025


Тодор Арнаудов, 2003 г.

Институтът ще изпълнява и ролята на "
крило", което намира, "закриля и окриля" даровити хора, за да подпомага развитието им и, ако те пожелаят, да се радва на таланта им в изследванията.

(…) няколко факта и имена на млади български "кандидат-творци на разум". (…)

19-годишен … почти-19-годишен … студент …


(...)

Някои езикови технологии от различни научни дружества  

ПУ, БАН, BACL, INSAIT, OPENAI

(…)

…виж подробностите в послеписа…



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


GPT технологията и
българският език

„Големите езикови модели (LLM) нашумяха през ноември 2022 г. бе пуснат ChatGPT. Чатботът се превърна в истинска сензация

Фурорът около ChatGPT отключи AI лавинавсички заговориха за изкуствен интелект, а технологичните гиганти започнаха да пускат свои версии.“
                 economic.bg, 15.1.2024 [177]


2023 г.  GPT2-SMALL, BERT-SMALL, БАН ИИКТ – “Едно най-значимо научно-приложно постижение” [66]

2024 г.  BgGPT, INSAIT

СВЕЩЕНИЯТ СМЕТАЧ - Тош

(…)

Звуков господар (2000-2001), Езикотворец (2002), Творчеството е подражание на ниво алгоритми (2003), Опити за автоматично разделяне на фонеми (синтез и разпознаване на реч, 2004), Глас 2004 (синтез на реч)

2007 – „Smarty [51] – „най-интелигентният“ речник в света с обработка на естествен език (ПУ и Уулвърхамптън, четвъртокурсник[TT1] )

2008 – Глас 2 и Глас 3 (дизайн и насоки за обучаващ се) (ПУ) [58]
2013 – Тошко 2 – синтезатор на реч
[59]
 - част от идеите от 2008 г.

 

2021 г. GPT2-MEDIUM-BG [46] пораждащ модел на български език (около 345M параметъра)

9.2022 г. „Вси“ или „Специалист по всичко“ (още „Вседържец“) – проект за интелигентен архив на българския Интернет, създаване на набори от данни, пораждащи модели, инфраструктура за общ изкуствен интелект/УИР. Обзор на задачи и план за разработка, покана към сътрудници.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

INSAIT

 

Бюджет: ~ 500 млн. лв
=  ~200 млн. (2022-2031?) + 300 млн. лв (2024-2026) + СУ, ETH, EPFL; МОН + медиите + ...  [41]
+ 90 млн.евро
[236] ~ 675 млн. лв.

 

СВЕЩЕНИЯТ СМЕТАЧ

 


Бюджет
: 0 лв[1]

Брой платени сътрудници:  >>

Брой платени сътрудници: 0

 

Относителна ефективност =
(675,000,000/0.0) =


(...)

(...)

Росен Генчев, 2025 г.

Тош, 2013 г.

според мен пирамидата ще се обърне и най-ценни ще станат онези, които се занимават и с интелекта, и с ръцете си

икономиката може да се преобърне за известно време - нискоквалифицираните работници може да взимат по-висока заплата,

а хората, които се занимават с чисто интелектуален труд пред компютри, в офис и т.н. ще бъдат много тежко засегнати от навлизането на ИИ

защото интелектуалните занимания ще се вършат за 1 милисекунда и безплатно... ;) Ние, умниците … ще станем ненужни...

строители … те почти няма да имат никакъв ефект, даже може би по-скоро ще им се вдигнат доходите.

нискоквалифицираните работници може да взимат по-висока заплата

 

 

Дали процесът няма да бъде спрян от политиците, чрез въвеждането на тежки регулации…

очаквам изкуствени абсурдни закони


Разбира се, ако тези по-върховете на властта, които контролират онези с оръжията, не попречат това да се случи, защото може да се заклати собственият им стол.


Smarty – Extendable Framework for Bilingual and Multilingual Comprehension Assistants, Уулвърхамптън, Англия, май 2007 г.

В края на май 2007 г. е завършен и представен „най-умният“ речник  в света по онова време, т.нар. „помощник в разбирането“ и основа за „ускорители на изследователската дейност“ (Research Accelerators, Research Assistants), разработен от Тош за няколко месеца в изследователската група на българина и пловдивчанин Руслан Митков в университета на Уулвърхамптън[1]. [51]






[1] По онова време – може би „най-непрестижният университет в Обединеното кралство“ по тяхна класация, но групата в частност беше сред първите 5 по компютърна лингвистика според друга, за която научихме в средата на 2007 г. Имаше огромна библиотека, в която открих издания за конференции по информатика на ACM от 1960-те (Association for Computing Machinery), което изглежда не е случайно, защото първият учебен компютър в университа работел от 1957 г. [179.WITCH]. Днес ги класират на 111 м от 130, преди няколко години:120 м. https://www.thecompleteuniversityguide.co.uk/universities/university-of-wolverhampton
* “Smarty” участва като научна публикация на две конференции (LREC 2008 и IMSCIT 2008) с 8 цитата досега и покана за статия в полско научно списание; достъпен е за ползване и до днес: https://github.com/Twenkid/Smarty Този тип интерфейс се използва от съвременни услуги като „Reverso Context”. Имаше непубликувана експериментална версия на „Java”. Непубликуваният „Research Accelerator/Research Assistant” е духовно продължение на идеи от “Smarty”.
Има и прототип “Smarty 2”. Последните две или техни разновидности може би ще се публикуват като части от „Вседържец“[30] https://github.com/Twenkid/Vsy-Jack-Of-All-Trades-AGI-Bulgarian-Internet-Archive-And-Search-Engine

(...)

Уравнението на относителната ефективност: (500,000,000/0.0) =

Уравнението на относителна ефективност може да наречем още
коефициент на сингулярност на Тош: нов поглед към смисъла на понятието „технологична сингулярност“[1]
[223][15], показващ степента на ефективност на дееца, който извършва дадени открития и успешни предвиждания на бъдещето.


[1] При оптимизационните задачи подобно „нежелано“ положение се получава при детерминанта на матрицата DetA = 0 – „сингулярна матрица“, при което системата уравнения няма решение. „Невъзможно“ състояние. При сингулярност в роботиката не може да се намери решение на задачата за обратната кинематика – какви команди да се зададат, за да се постигне целевото положение – и в такова състояние моделът за управление вече не съответства на действителността – поведението става „непредвидимо“; роботът „не слуша“.


„Безкрайно по-висока ефективност.“ Виж бел. към [59][180] и в основния текст за “Smarty”[51]


(...)

Първият в света курс по УИР - Artificial General Intelligence, 2010 г.
http://artificial-mind.blogspot.com/2010/04/blog-post_08.html 

Универсален Изкуствен Разум - програма на курса на Тодор Арнаудов - Тош във ФМИ на ПУ "Паисий Хилендарски" | AGI - course program (see link)

Information about the course in English  (Contains more details)   
http://artificial-mind.blogspot.com/2010/04/universal-artificial-intelligence.html (Информация за курса на английски с повече подробности)
Интервю за сп. „Обекти“ 10/2009: 
http://fmi-plovdiv.org/GetResource?id=269
https://artificial-mind.blogspot.com/2010/04/blog-post_08.html
Видео: http://artificial-mind.blogspot.com/2019/08/AGI-at-Plovdiv-2010-vs-MIT-2018.html  

Универсален изкуствен разум Програма към 8/4/2010

Курсът е авторски и оригинален, ще се води във ФМИ на ПУ „Паисий Хилендарски“ от 9-ти април 2010 и е предназначен за студенти, които искат в бъдеще да се занимават с авангардната област Универсален изкуствен разум (в миналото известно като Силното направление на Изкуствения интелект) или да разберат за най-новите теории на разума и търсенията на отговор на въпроса как да се създаде самоусъвършенстваща се разумна машина. Курсът е един от първите по рода си в света, а така систематизирано изложение на теориите на разума, заедно с необходимите основополагащи знания е оригинално и може би е първото и най-изчерпателно до момента (виж статията за курса на англ. какви са подобията English and some more about the course).

Курсът е интердисциплинарен и включва освен информатични и математически въпроси и супер авангардната материя - Теории на разума и мета-еволюция на Вселената, - още Футурология (Технологична сингулярност, Трансхуманизъм), Функционална невроанатомия на мозъка на бозайниците и човека, Психология на развитието (Детска психология),  Когнитивна психология; Бихевиоризъм (учене с подсилване), като тези знания се включват в контекста на теориите на разума. Например какво са емоциите и любовта като когнитивни и поведенчески процеси.  Ще се дадат още информация и идеи за извършване на практически насочени научни изследвания и за високотехнологично предприемачество. Курсът е подходящ за всички, защото специалните предварителни знания се преподават в самия курс. Лекциите са на български, но е препоръчително ползването на английски език, особено ако имате намерение да задълбочите познанията си. Изпитът е тест. 

Универсален изкуствен разум

1.      Въведение в курса. Защо човек да се занимава с научни изследвания, още повече смели? Докторантура – за и против. Може ли да се прави частна наука и научен бизнес? Какво е „start-up”? Истински истории и съвети.

2.      Какво е изкуствен разум? Възможен ли е? Критици – Китайската стая на Сийръл [Сърл, Searl]. Обзор на класическия изкуствен интелект (AI) и защо се провали. Преглед на резултатите на съвременното слабо направление в ИИ (специализиран ИИ) - защо имат ограничена перспектива. Когнитивна наука и когнитивни архитектури.

3.      Какво е Универсален изкуствен разум? (AGI, Силно направлениеТехнологична сингулярност (Singularity). 
Сингулярен институт (Singularity Institute). Трансхуманизъм. Предполагаема изчислителна мощ на човешкия мозък и парадоксалната универсалност на мозъка. Опити за буквална симулация на мозъка. Етични въпроси, свързани с УИР.

4.      Сложност и теория на информацията. Теория на вероятностите - статистическа (емпирична) вероятност. Теория на хаоса. Теория на системите (Systems Theory). Възникваща функционалност и поведение. Вселената като компютър – цифрова физика. Алгоритмична вероятност. Сложност на Колмогоров и минимална дължина на съобщението. Бръснач на Окам.

5.      Архитектура и работа на мозъка на бозайниците и човека.

6.      Двигатели на човешкото поведение и поведението на бозайниците. Бихевиоризъм - учене с подсилване (reinforcement learning) – универсален метод за обучение. Учене с учител и подражаване.

7.      Психология на развитието (детска психология). Етапи на когнитивното развитие. Научаване на първия език (language acquisition).

8.      Машинно обучение. Вериги на Марков. Скрити модели на Марков. Мрежи на Бейс. Йерархични скрити модели на Марков. Принципи на алгоритмите на Витерби и Баум-Уелч (Expectation-Maximization).

9.      Тестове за човешка и машинна интелигентност. Дефиниция на интелигентен агент на Маркус Хутер, основана на учене с подсилване и взаимодействие със средата. Изследванията на Юрген Шмидхубер за интересността и красотата и машината на Гьодел. Красотата в теорията на Т. Арнаудов.

10. Теория за разума и Вселената на Тодор Арнаудов - разумът като йерархична система от взаимодействащи си универсални симулатори на въображаеми вселени. Вселената компютър.

11. Теория на разума на Джеф Хокинс. Механизъм на работа на кората на мозъка на бозайниците. Предсказване, основано на паметта - Memory-Prediction Framework. Йерархична темпорална памет - Hierarchical Temporal Memory.

12. Теория на разума и метаеволюцията на Вселената на Борис Казаченко.

13. Обобщение на принципите на разума според Тодор Арнаудов, Маркус Хутер, Джеф Хокинс, Борис Казаченко и др. Предсказване на бъдещето, йерархичност, развитие отдолу-нагоре, мащабируемост, натрупване на сложност. Зародиши на разум. Примерна архитектура на универсален ИР.

14. Когнитивната архитектура „Новаменте“ на Бен Гьорцел.

15. Други учени. Фирми, които се занимават с УИР. Библиография - насоки. Дискусия, въпроси.

16. Тест  

(...)

Предвиждания и препоръки във връзка с образованието –  потвърдени и изпълнени от МОН и INSAIT 15-23 години по-късно 

Министерство на Образованието и INSAIT

Т.Арнаудов 2001 (ученик), 2010

 




 

 

 

 (...)

 

 


2010 г. Рейтинги на университетите – „реализация“ осигурителен доход на завършилите и пр. [208]


… финансиране според броя ученици

 






2025 г.

 „Все още обаче финансирането не зависи от стандарта за качество, който се очаква да се измерва не само резултатите на учениците, но и постигнатия напредък на децата вследствие на работата на учителите с тях.[2]
             Дневник онлайн, 2.2025 [187]


„При определяне на машинните мисловни капацитети биха могли да се проверяват уменията на машината да учи и да обработва информация, спрямо количеството на нейните текущи знания, т.е. да се измерва не само абсолютната интелигентност, но и потенциала на машината. [17], 2001 г.

* Простест за увеличаване на ученическите стипендии спрямо минималната заплата, 2002 [185][145]

 



Рейтингите на университетите са в порочен кръг, Изкуствен разум,
11.2010 [29]

„Според мен колко е способен в работата си един завършил студент, зависи най-вече от това колко е способен студентът по принцип, а не от университета, особено днес когато информацията е толкова лесно достъпна. Университетът може да ти предостави материална база, битови условия, изследователски групи и възможности за изследвания, опита на учени изследователи и преподаватели, които да дават пример и да вдъхновяват; "унито" е и място за срещи с много нови идеи и бъдещи съдружници.
         Ако студентът не е "качествен" по начало обаче, той нито ще се впечатли от тези възможности, нито "фунията" за знания ще сработи по-добре, поне що се отнася за високи постижения, а не "да си намериш работа по специалността". Трябва да се направят сравнения на студенти на входа и на изхода на различни университети, за да се види какъв е напредъкът, каква е разликата на изхода между хора със съизмерими постижения на тестове за интелигентност и тестове за способност за учене.“, 2010 г.
[29]


Порочен кръг

Според мен класациите са в порочен кръг по начало, защото по-богатите университети с по-добра материална база и/или повече традиции и "диверсификация" на изследователските направления и/или по-престижни в общественото мнение, сформирано през годините (реклама, стереотипи и пр. които също са в порочен кръг), привличат най-много от най-добрите кандидат-студенти и най-добри инвестиции (на Запад), съответно тези студенти постигат резултати и т.н. Трябва да стане нещо изключително в по-изостаналите университети, да се появят много надарени студенти и учени или извънредно щедри инвеститори, за да се пробие порочният кръг.
[29]

 

INSAIT привлече в България легендарен учен в областта на изкуствения интелект 6.7.2022

Проф. 
Люк Ван Гуул, световноизвестен професор и един от най-цитираните учени в сферата на машинното самообучение и компютърно зрение.
.. благодарение на финансовата подкрепа на водещата българска IT компания … Тя ще осигури възнаграждението на проф. Ван Гуул в размер на четири милиона лева за период от пет години.
[190]

(...)

OFFNews, МОН, 14.3.2025 г.

“МОН подготвя списък от мерки, които да насърчат засиленото изучаване на математика и природни науки в училищата и на технически и инженерни специалности в университетите, стана ясно от изказване на министъра на образованието Красимир Вълчев, който присъства днес на представяне на проект за Центъра за върхови постижения във водородните технологии в Стара Загора "ЕйчТуСтарт" (H2START).
Най-голямото предизвикателство е да се възстанови добрата подготовка по математика и природни науки, направления, които отидоха на заден план заради приоритетната езикова подготовка на учениците от последните десетилетия” [145.OFF] https://offnews.bg/obshtestvo/ot-dogodina-uchenitcite-shte-uchat-poveche-matematika-i-prirodni-nauki-840815.html

„Според министър Вълчев с подобна промяна ще се търсят балансирани решения на изкривявания в образователната система, след като при реформи в учебния план преди 25 г. се е получило „залитане“ към чужди езици. "Сега в гимназиален етап имаме повече часове по чужди езици, отколкото математика и природни науки взети заедно, повече, отколкото български език", посочи образователният министър. (…) Ако има промяна в парадигмата, тя е връщане към традиционното. Вярваме, че трябва да дадем на децата по-широка основа от знания и умения. Това ще ги направи по-пригодни, а не тясна специализация", допълни министър Вълчев. Според него парадигмата се обръща, защото професиите на бъдещето ще изискват по-широка основа от знания и умения.“ 17.3.2025 [145.Сега]

Тош: МОН и министърът повтарят посланията от този труд за всестранността[1] [2], 2003 г., [18] и пр. Виж също критиката на проф. Иво Христов, цитирана в края на  „Заблуждаващите понятия и разбор на истинския им смисъл:…“, Т.Арнаудов, 2020 г. [240]



[1] Също така обяснението на министъра отчасти е заблуждаващо, защото според казаното учениците досега са били специализирани, но в чуждите езици в частност, а не в математиката, природните науки и пр., което и в днешние условия можеше да им е полезно.

Важно е кой университет какви ресурси има за "трансфери", както във футбола, което е в тясна връзка с икономиката на региона, в който са тези университети, защото тази икономика го финансира и осигурява високоплатена работа за завършилите. Разбира се, науката и университетите подпомагат икономиката. [29]






(...)

Тош, 2002 – 2007 г.

„(…) В Образованието цари хаос. Образователната система се сменя в движение. Ученици учат неща, които са учели в предния клас. Часовете по математика и физика в техническите средни училища са намалени до абсурден абсолютен минимум и учениците, които в голямата си част се насочват към инженерни специалности в Университета, нямат редовни часове по физика и математика в последната година, която освен това по новата програма става предпоследна. Финансовата политика в образованието все още е изградена на петилетни планове и ученическите стипендии през 2002 г. са със същия размер като през 1998 г.“

От предговора към версия 1.4 на „СЕКС, другари! - фантастично реалистичен разказ, версия от 2007 г. (първо заглавие: „Тъпанасов“, 2002 г. и двойно: „Тъпанасов, или СЕКС, другари“ [145]
https://bglog.net/BGLog/16297#gsc.tab=0




(...)






[1] https://www.focus-news.net/novini/Bylgaria/Dobra-novina-za-nyakoi-studenti-Ministur-Vulchev-s-ideya-za-svruh-stimulirashti-stipendii-2460673  С разликата че протестът от 2002 г. беше за всички, а не само допълнително за най-надарените. Виж бел. към препратка [114] – не само прякото парично стимуларане „е начинът“ за насърчаване и възнъграждаване, а и например създаването на подходящи условия и възможности за действие като достъп до техника, наставничество и срещи с подходящи учени или инженери и стаж или учебни посещения в подходящи лаборатории, институти, фирми и др.

[2] Дали напредъкът е вследствие или само вследствие на работата на учителите с децата или ученето в съответното училище обаче също е спорен въпрос, може да има други фактори. Това е общият въпрос за причинността – коя или кое е причината за дадено събитие, какво е участието, теглото на всяко нещо в крайния резултат? В изкуствения интелект това е част от проблема за приписването на влияние, важност, значимост (credit assignment) на конкретни стимули или възнаграждения върху подобренията в бъдещото поведение. Виж и [186], 2018 г. – Елитните училища в Англия допринасяли само с 1% за по-добри резултати на изпитите, отколкото най-обикновените.

Следват:

0. Обобщение на съдържанието, или „мини-автореферат 
1. Хронология на Национални стратегии за изкуствен интелект
2. Сравнение със Зората на електронноизчислителните машини и стратегиите за компютризация; бележки за българската „стратегия“ от 1960-те до края на 1980-т
e. За копирането на компютри и стратегии. Национални ли са националните стратегии?
3. Сравнения между оригиналната стратегия и буквално или смислово съвпадащи с тях текстове и изказвания, отразяващи стратегиите и събитията около дейността на
INSAIT и БАН
4. Предвиждания за творческата интелигентност и професиите, които опровергаха прогнозите на експертите през 2013 г. и сравнение с прогнози от  настоящето през 2025 г., които повтарят предвижданията от 2013 г.
5. Продължения на първата стратегия с конкретни научни и приложни насоки, публикувани между 12.2004 – 2.2008 г.
; Smarty най-интелигентният речник в света“, 2007; виж и писма до Людмила от 12.2007 г. в послеписа.
6
. Машината на времето съществува: Разумът. Публична лекция в „Нощ на учените“, ТУ София, 9.2009 г.
7. Интервю за сп. „Обекти“: „Ще създам мислеща машина, която ще се самоусложнява. Фантазьори и авантюристи правят великите открития“, 10.2009

8. Писма на Т.Арнаудов за организиране на първия курс по УИР в света и чернова на програмата 12.2009 – 1.2010.
9. Програма и информация за първия в света университетски курс по УИР: Пловдив, 4.2010
10. Някои езикови технологии от различни научни дружества (2000-2024). Уравнение на относителната ефективност или сингулярност на Тош … с.75
11. „Пред- и „след“-история на оригиналната стратегия. Подобия и сродни стратегии и неточна информация. Минало, настояще, бъдеще и сътрудничество“ – основен текст на работата … с.79
12. Послепис, приложения, литература и бележки към нея (…) – с. 94 виж останалите подробности в продължение на съдържанието на стр.43 (…)

*
Приноси на представеното … с.107 след бел. 20.3.2025 г. Мерки за зародиши на разума и преходи на развитие от Допълнения към препратка 17. след рецензиите към курса по УИР и откъсите от интервюта с личности от УИР.
* Литература и препратки и бележки към тях – съдържа цитати, откъси, множество коментари, които могат да се четат и като самостоятелни статии, някои от тях обемни
 . с.152
* Фотоалбум и заключение


(...) 

стр.43 ...

* Послепис: Подкрепата на талантите*, допълнителни бележки под линия част I; мерки за машинна интелигентност по „Човекът и мислещата машона …“, 2001..
* „Кой или какво беше "първо"?“ по М.Уилямс
* Съвети на М.В. и коментар.

* Съвпаденията и потвържденията са цитати и рецензии
– кой е бащата на стратегията за ИИ?  Кой е бащата на компютъра? Аналогия с делото за „бащата на компютъра“ ABC и ENIAC/EDVAC
* Из писма и коментари към първия в света курс по УИР на Бен Гьорцел, Маркус Хутер, Шейн Лег, Петър Кормушев и др. служещи като рецензия: 2011-2012
г.
* Из интерюта с Демис Хасаб, Шейн Лег, Марвин Мински, Сам Алтман от периода до около 2010-2015 г., и Рей Кърцуайл 2024 г. по [18] и др., показващи колко „налудничава“ е била работата в този област дори и за тях дори и в средата на 2010-те г.

* Допълнение към препратка 17 от 12.2001 г. и нова бележка от 20.3.2025 г.: Мерки за зародиши на разума и преходи на развитие.
* Приноси на представено и обосновано в този труд съдържание и на споменати работи, свързани с него …
* Някои езикови технологии от различни научни дружества – още подробности
* Предвиждания и препоръки във връзка с образованието –  потвърдени и изпълнени от МОН и INSAIT 15-23 години по-късно – Рейтингите на университетите са в порочен кръг“, 2010 и „Тъпанасов“, 2002
* INSAIT – обявяване на идеята от М.Вечев на конференция през 2019 г. и някои заглавия на „Капитал“ около откриването от 2022 г.
* Откъси от първата лекция в курса по Универсален изкуствен разум от април 2010 г.  за научното предприемачество

* Още буквални и смислови съвпадения между INSAIT и Свещеният сметач с 16-22 години разлика

* Допълнения към бележки под линия

* Допълнение към препратка [41]
* Още допълнения към бележки: … „Добродетелната дружина и нехранимайковците“ и др.
* „Лидери от всички страни: съединявайте се!“ – смешното в националните стратегии за ИИ

* Писма от Тодор Арнаудов за корпусна
лингвистика, детска реч, лингвистика и прагматика на текста, компютърно въображение и компютърно творчество  – подробности към плановете от края на 2007 г. и началото на 2008 г.
* Покана към съдружници, изследователи, дарители, спомоществователи, инвеститори университети, институти, софтуерни компании
* Какво е Свещеният сметач? – класическите описания от около 2003 г.

* Литература и препратки и бележки към нея
* Литература 179.: Преглед, бележки, откъси и обобщения, изводи за и от ранни ЕИМ и електромеханични сметачи. История на изчислителната техника по много източници и автори. (Многообразен и всеобхватен преглед за интересуващите се от този период)
* Литература 188.: Бележки за гениалността и таланта.

* Литература 227.: Пралелни на INSAIT нововъведителски Фондации …
  * [227.Тош]: Какво е нововъведение? („Иновация“)
  * [227.Тош.2] Достигане до потребителя и дългосрочност
   И др. …

* Сред препратките от около 134 до 151 има такива свързани с послеписа за „подкрепа на талантите“ и „нискобюджетна изследователска дейност – доказателства за постижения „на световно ниво“ с нищожни или минимални ресурси от свръхнадарени създатели, някои от тях юноши, като доказателство за възможностите на подобни личности, ако имат ресурси. Впоследствия отделих тази част и може би ще я включа в отделна работа.
* За ранната история на изчислителната техника и някои теми от „стратегическото развитие“ виж богатата  т. 179., в която има голям брой подточки и подтеми с източници и бележки.
Някои други:
[108.памет_и_мащабиране_Тош], [114.призвани_изследователи],  [117.Мотиви_и_PR_трикове]
[143.БАН] Други приказки за „иновации“ и по-добри условия за учените от 2008 г. и кризата в БАН година по-рано
[145.експертите] Бел. към таблицата за предвижданията в образованието:
150. Т.А..,
Кръг по Изкуствен разум "Разумир", 2018 г.
162. OFFNews, Напълно безплатно
163.Тош.биологична възраст и гимнастика
[173.доходи-18-3-2025]  В дългосрочен план и доходите на „сините якички“ ще  паднат, ако „белите“ станат излишни към Творческата интелигентност първа ще бъде надмината и отвята от мислещите машини, …
 [173.повтаряща-се-работа]
* Откъде се поражда толкова много еднообразна и повтаряща се програмистка работа?
Виж 227. Паралелни на INSAIT  нововъведителски движения, свързани с ЕС и индустрията,…
179. История стр. 182.
[179.
Собствено_производство][188.Тош] Бележки за гениалността и таланта.
179.ГДР_вредителство, 179.ГДР_вредителство_общо …
199.Тош: коментар към интервю на
INSAIT за самоорганизирането
[218.дарения]
227.Тош: Какво е нововъведение? („Иновация“)
227.Тош.2 Достигане до потребителя и дългосрочност
227.Тош.планиране

И мн.др. статии към Литература и препратки

* Виж 251. Авангардни експерименти със стила, формата, научно-техническата комедия, хумор, сатира; новаторска по форма и съдържание експериментална езиковедска научно-художествено-творческа литература и публицистика и др. …

(...)

Стр. 14:

Обобщение на съдържанието, или „мини-автореферат“


            Това изследване представя и доказва чрез документи, сравнения, разсъждения и аргументи приоритета на първата съвременна стратегия (...) [ПРОДЪЛЖЕНИЕ...]

(...)

Описание на съдържанието
            Началното „пред-въведение“ започва с текста на оригиналната стратегия (ОС), публикувана в средата на 2003 г. като есе за престижен конкурс за проекти за инвестиции[1]. Документално сравнение на публикации за първите световни стратегии и институти в Канада и САЩ показва, че те повтарят посланията и целите на ОС през 2017-2018 г. В таблица е даден паралелен текст, сравнение между откъси от есето и други изказвания на автора от 2007 и 2009 г., с поразително буквални и смислови съвпадения с изказвания на основателя на една от първите компании с изрично обявена цел създаване на универсална мислеща машина „
DeepMind“ Демис Хасабис в беседа от 2022 г; обясняват се и някои косвени начини по които препоръките от стратегията се изпълняват с нови средства, които не бяха налични през 2003 г. Предварително се споменава за няколко уточняващи продължения на стратегията, публикувани от автора от 2004 до началото на 2008 г., които показват, че ОС не е била случайно хрумване; това е обосновано и с предистория, започваща още от 1999 г., фрагмент от който е споменат в сравнение между по-ранно предвиждане  на автора от есе за развитието на света към създаване на мислещата машина – „машината Бог“ с буквални повторения от футуролози и големи компании за ИИ от 2024 г.; по-късно накратко се посочват и споменават творби от „Теория на Разума и Вселената“ (ТРИВ) – множество от работи, публикувани от 2001 до 2004 г. в сп. „Свещеният сметач“ и др., една от които – „Творчеството е подражание на ниво алгоритми“, 4.5.2003 г., обнародвана в Интернет седмици преди публикуването на стратегията, е предложение за създаване и описание на функциите и основни принципи на по-късно появилите се пораждащи модели за текст, образи, звук, всякакви други видове данни и мултимодални за всякакви съчетания от видове данни и действия; предвидено е и мащабирането им и че при сливането на всевъзможни сетивни данни породеното ще бъде все по-близо до човешкото творчество[TT1] , както и стана. [250].
            Даден е списък на част от съдържанието на монографията[2] и благодарности. От тук започва Въведението с Хронология на национални стратегии за ИИ, включващо и предисторията на „българските пророчества“, споменаване на първите в света университетски курсове по УИР, преподавани от автора през 2010 и 2011 г., 8 години преди Масачузетския технологичен институт да си позволи да предложи курс с такава тема. Краткият обзор и анализ на ранното развитие на електронно-изчислителната техника и „националните стратегии за създаване на ЕИМ“[3] добавя по-дълбок и широк тематичен и исторически контекст на работата и е свързан с обобщенията за новите национални стратегии за ИИ; откриват се аналогии с процесите на развитието на ИИ от последните десетилетия и това на компютрите от ранните пионери през 1930-те и 1940-те до опитите на държави и институти по целия свят да построят свои изчислителни центрове и ЕИМ до началото на 1960-те и техническите трудности, които срещат. Обърнато
[TT2]  е внимание на въпроса с копирането, който е на лице и при ранните компютри, и в по-широк световен и исторически план, както и на „националността на националните стратегии“. Посочено е мястото на България и успехи, които постига по време на нейната „стратегия за електронизация и компютризация“, завършила с разпад в началото на 1990-те[4]. Тази част от работата е подкрепена с огромен обем от допълнителна и разяснителна информация, разсъждения, обобщения и сравнения в „задния план“ на текста, събран в Литература под точка [179], която е най-обемиста, и на др[TT3] . места – историческа разходка и гмуркане в зората и по-близкото минало на електронноизчислителната техника, предисторията, първите стъпки на компютърната техника в много страни по света, спомени, обзори, обобщения; съдбата на пионери и новатори, връзката с икономическото развитие – дали наистина стратегиите или по-високи инвестиции в нововъведения и развойна дейност във всички случаи водят до икономическо развитие на страните? – напр. [179.ГДР2][224]

(...)

[1] Първа награда – 700 лв при минимална заплата през 2003 г. 110 лв, а днес:1077 = 6850 лв

[2] В юнашкото наречие е и „мултиграфия“ или „многопис“.

[3] ЕИМ - електронноизчислителни машини

[4] [179.Боянов]; [179.Сребрев] – през 1991 г. било спряно централното финансиране на ЦИИТ …


(...)
Сравнителен Анализ:
Една от особеностите на монографията са сравнителните таблици и въобще сравненията между паралелни текстове и откриване и обясняване на аналогии и буквално и структурно съвпадение между текстове, събития и явления от различни времена и ситуации, както и връзките между различни явления и събития в различни области, които по същество са подобни. Друга особеност по някои от темите в частите за доказване на приоритета и проучванията в бележките в литературата е откриване на противоречия и разминавания с действителността или между думи и дела или твърдения от различни източници; дълбок разбор и тълкуване, разшифроване на смисъла на понятия, изказвания, явления, събития, внушения и пр. отвъд буквалното и външната форма и разнищване на опити за заблуждаване, характерни в пропагандата, рекламата, „PR“-а. Дисертацията е историческа и документална – с около 800 препратки и позовавания към конкретни документи с хипервръзки към различни източници и медии и други споменавания – и езиковедска и обществоведска (социологическа), защото чрез всичките прегледи и осмисляне прави разбор и на езика и на обществото и обществените отношения, нагласи, нрави (етика), и също е резултат на „включено наблюдение“, обясненията и изследванията са дело на човек, който е участвал в някои от процесите и ги е наблюдавал от първо лице по време на развитието им, което за няои от нишките е продължило над 25 години. Обясняват се и се определят значенията на понятия, термини, думи в съответните употреби и контекст, поради което работата, дело на ДЗБЕ – Дружеството за Защита на Българския Език – има и лексикографски характер – речников, справочен; широкият набор от области го прави и енциклопедичен. Езиковата част е свързана и с темите по компютърна лингвистика и обработка на естествен език. Множеството обобщения във всякакви области и препратките към кибернетичната философия на ТРИВ [33] и по-общи въпроси като научната етика и други са черти от философския облик на дисертацията. 
(...)
...


0 коментара: