Sunday, September 15, 2013

// // Leave a Comment

Сривът в българската мъжественост и интелигентност според производителите на бира. Сравнение на реклами на Каменица, Ариана и Загорка | Sociolinguistics article on the diminishing masculinity of the advertisings of some of the Bulgarian beer brands


Сривът в българската мъжественост и интелигентност според производителите на бира


Сравнение на реклами на Каменица, Ариана и Загорка

Следва продължение...


Каменица, ? г. Загорка, 2001 г. Ариана, 2013 г. Каменица 2013 г. Загорка, 2013 г.
Мъжете знаят защо!

Футбол, китарен риф.
Мъж си поправя колата, лежейки под нея?; към него се задава сочна мацка, виждат й се краката и висок ток?, носи му бира. Чува се глас:

Какво му трябва на човек? Нова кола, мила жена и една добра бира!*

Няколко герои, приятели, един от които подчертано карикатурен, типичен „балуш“, „загубеняк“...

От рекламата струи наивност.

Тримата символизират вярно приятелство.





Три преиграни, твърде зализани карикатурни образа, които се държат като „тримата глупаци“, особено някои от тях.

Целта им в клиповете обикновено е да впечатлят някоя мацка в бара, или чуждестранна туристка, подобно на тийнейджъри от типични американски комедии за тази възрастова група.

Наивистичен лек хумор като за предаване „за най-малките“.**

Тримата са символ на„приятелството“.

***
Двама мъже си пият спокойно бирата на бара. Единият е с брада. Изглеждат обикновено.

Идва ядосана „миска“, победителка от конкурс за красота, носи букет с цветя. Целува брадатия, удря звучен шамар на другия и си излиза.

Мъжете се споглеждат и продължават спокойно да си седят на бара.


...

И другите реклами от тази поредица.


* Щом феминистките бяха пропищели, значи определено беше мъжествено посланието! :D




* Не знам какъв е бил замисълът - първото, което  подразбирам от поведението на красавицата е, че е била пренебрегната от мъжа, на който удря шамар, въпреки че е кралица на красотата, символично, или буквално. Той е предпочел да си пие биричката със съпийника... :)




 ** Някои представители на мъжки субкултури биха използвали по техен адрес израза „педалчета“, "балуши", „мухляри“, особено за някои от героите, заради подчертано немъжествено държание и позиране. ***

Виж и др. забележки по-долу.

Анализ

Рекламите на „Ариана“ и „Каменица“, според подбора на актьорите и тематиката им, изглеждат насочена основно към най-младите мъже и тийнейджъри, вероятно най-активната група на пиещите бира. От друга страна, наивността на посланията, карикатурните преиграни образи и ярките цветове**** като че повече подобават да впечатлят деца и тийнейджъри. Разбира се, "Каменица" е победител в това съревнование, рекламата на "Ариана" е по-малко карикатурна.

Тревожно е ако рекламите им са направени след проучване на това какъв начин на поднасяне се харесва или възприема „правилно“, защото това би означавало реален срив в българската мъжественост.

Аз лично не бих се отъждествил с полу-олигофреничните зализани образи от рекламите на „Каменица“, и този преход ми се струва особено странен на фона на бившия образ на марката, изграден със слогана "Мъжете знаят защо" - явно нещо им се случва!

Доколкото познавам приятелите си, никой от тях също не би се идентифицирал насериозно с тези трима палячовци (и някои от образите на "Ариана"), още повече пък който и да е уважаващ себе си  представител от социалните групи на футболни фенове и пр., а целта на такъв тип реклами би следвало да е именно отъждествяването на зрителите с героите от рекламата.(§)

Иначе разбира се, и най-олигофреничните слогани влизат в речта и се превръщат в част от жаргона и нова простотия в речника.

"Остатъчна мъжественост"

Единствената „мъжествена“ и адекватна реклама от посочените по-горе, вървящи през 2013 г., според мен е тази на „Загорка“, с това че посланията й не са поднесени по наивен детски начин. Поздравления за рекламните специалисти на „Загорка“!

Бих похвалил също стилните и идейни реклами и слогани на „Шуменско“ от преди - „Хората сбира“, „Социалната мрежа на България“ и пр.

....

ПП. Знам, че съдържанието на рекламите няма особен смисъл по същество. Основните цели са да се привлече вниманието, да се създаде образ на марката, да се набие в главата на хората името на марката, цветовете и пр. - да се направи "разпознаваема" и да изпъкне пред останалите и пр.

Авторите на рекламите обаче може да си вярват, че влияят на потребителя повече, отколкото реално се случва. Измерването на влиянието на една реклама върху целия пазар е спорно и твърде преплетено с моментното състояние и на всички други играчи на пазара, включително и в други браншове, разпространението, рекламите на конкурентите, сезонa, настроението на хората и пр. и пр. и тези неща непрекъснато се променят, по-бързо отколкото рекламните агенции могат да реагират, така че промените в пазара да са синхронни с някакви техни находчиви промени на маркетинговата стратегия. Рекламните кампании в даден стил траят месеци и дори години.

Бих се изказал, че изборът на какъвто и да е продукт много повече зависи от следното:


Цената

Наличността в магазин който е "под ръка" за клиента


Съответно наличност на конкурентни продукти, т.е. разпространението - дори марката да е разпознаваема, ако я няма в магазина, клиентът няма да си купи тази стока)
Личните вкусови и алкохолни предпочитания И разбира се разпределението им в обществото. Едни харесват горчива бира, други лимонадо-бира „радлер“ и пр. С реклама трудно ще промениш този вкус, само може да намериш клиентите и да ги забереш към твоята марка.
Личната история Каква бира е пил някога в началото или някакъв ключов момент, как е "зарибен", какво е било налично, какъв образ е създаден някога, как са му въздействали други неща
Склонността към изследване и търсене дали би пробвал различни марки, дали би "изневерил на една марка" - това е нож с две остриета, защото някои от този тип пиячи ще се присъединят от други марки, но други ще я напуснат и ще бъдат "номади") и пр.
И пр. подобни.







От тази гледна точка, рекламите изглежда биха имали по-голямо влиение именно върху най-младите, направо децата, които нямат "лична история" с бира и могат да се... "зарибят" ("забирят") по някоя конкретна картинка, простотия и пр. и заради нея да станат верни на определена марка и след време да забравят как е започнало всичко.



Забележки
* За феминистките и рекламата на Загорка: http://www.capital.bg/biznes/media_i_reklama/2001/08/18/210542_reklama_na_zagorka_subudi_feministkite/

** Думите „педалче“ или „гейче“, или изразът „държиш се педалски“ имат различен смисъл от това да припишеш на някого хомосексуалност и да го обидиш по тоя начин; не са същите като по-неутралното „гей“ или по-укоряващото и отрицателно „педал“.

Понякога се употребяват за "мальчик гей", за младеж/юноша, шеговито, и по-скоро означават „женчо“, наивник или някой, който обръща прекалено много внимание на това да се хареса на жените чрез "немъжествен" външен вид и държание, това което прави, за да се хареса на жени, прилича на онова, което правят жените, за да се харесат на мъже. Някои хомосексуални мъже се държат абсолютно мъжкарски, на тях никой не би им казал "гейчета", те са си "мъжкари".

Някой, който вероятно е хетеросексуален, но се държи като стереотипния хомосексуален тип "мека китка" (което го прави смешен, защото той се държи като гей, а не е) или е наивен, държи се като идиот, облечен е нелепо шарено и пр. За някои метросексуални тези групи също могат да кажат, че са „гейчета“, което отново подчертавам не значи „гей“, а  по-скоро особен вид „женчо“.

***
Това не значи, че клиповете не са смешни или забавни, по своя глуповат начин и със своята стилистика, но определено не излъчват „мъжественост“, и са твъре далеч от традиционния слоган "Мъжете знаят защо". По-уместен слоган сега би бил: "Децата и учениците знаят защо!..." Мисля, че появата на Христо Стоичков с неговото незабравимо айн-цу-цвайн-цу-дрън е най-мъжественото в серията.

 ****  Да, рекламите по принцип са характерни с ярки, често гротескови и карикатурни цветни образи, за да привлекат лесно вниманието и да предадат елементарно послание за кратко време, но в някои случаи е по-неуместно и преиграно, отколкото в други.

 (§) Наистина това е прекалено голямо обобщение, сигурно има много, които се отъждествяват, особено сред по-малките. "Яко е!" Единият от героите е показан като най-интелигентен, лидер, този който разбира немски и обяснява на германката "Nicht öffnen" или каквото беше - че няма нужда от отварячка, и довежда туристките от гората - той вдъхва най-много авторитет и е най-малко карикатурен.
...

http://research.twenkid.com


Теми: Социолингвистика, психолингвистика, лингвистика, развитие на българския език, ДЗБЕ, ДРУБЕ, Дружество за развитие и усъвършенстване на българския език, хумор, смях, социология, рекламен бизнес, рекламисти, творчески изкуства, телевизия.




0 коментара: