Monday, May 19, 2008

Firefox and the Last Starfighter

(Български - виж по-долу)

No, it's not about the browser... :)

"Firefox" is a 1982 movie by Clint Eastwood, where he is the director and the star.



http://www.imdb.com/title/tt0083943/

Clint is an american pilot who steals an advanced Soviet aircraft, which is controlled by thought.
The pilot must think in Russian, or he will be caught...

I've seen it maybe about 15 years ago, but I clearly remember this point of thought-control, remember that the aircraft was sexy and that the special FX looked fine to me... Cool movie!

Do you also remember "The Last Starfighter" ?

A 1984 movie with stunning 3D-graphics for the time, rendered by Cray-2, as they say. A boy wins an arcade game and an alien come to recruit him for a star fighter... :)

It's a very nice SciFi movie, too.





...

Не става въпрос за браузъра... :)

"Firefox" - "Огнена лисица" е филм на Clint Eastwood, където той участва като режисьор и актьор в главната роля.

http://www.imdb.com/title/tt0083943/

Клинт е американски пилот, който открадва свръхмодерен съветски изтребител, управляван с мисълта. Длъжен е да мисли на руски, докато го управлява, иначе самолетът може да го унищожи...

Гледал съм филма преди 15-тина години, но ясно си спомням че филмът ми беше много интересен. Частта с управлението с мисъл звучеше оригинално, спомням си че самолетът беше красив и ефектите ми изглеждаха добре. Препоръчвам го...

А гледали ли сте "The Last Starfighter" ?

Филмът е от 1984, но с изключителна за времето си тримерна-графика, рисувана с Крей-2.
Сюжетът му е много забавен - момче превърта електронна игра, която се оказва тест за пилотски способности, устроен от извънземни, които търсят пилоти, които да се бият за тях... :)

Препоръчвам го!

BRUTUS.1 the storytelling machine - preview of my review

BRUTUS is a literary creativity computational architecture, developed by S. Bringsjord and D. Ferrucci. The architecture is even patented. BRUTUS.1 is its implementation.

In brief, I researched about the system and was disappointed to see that actually it is very far from creativity, at least in my view. The book about Brutus fall into endless discussion about first-order logic and questions about "what is betrayal", defined in first-order logic... The example of story generation about betrayal, the promoted expertise of Brutus.1, is one mere story in few variations, and it relies on hand-crafted clauses in Prolog (precisely - Flex).

The authors themselves state that the system does not originate this single story. I think they do not believe in computational creativity, they rely too much on first-order logic and do not believe in evolutionary computational creativity.

There will be a discussion on the approach of BRUTUS.1 in my upcoming review.

Meanwhile I'm also researching MEXICA: A Computer Model of
Creativity in Writing, as defined in the PhD of Rafael Pérez. At first sight it seems more promising.


Suggested Reading:

Todor Arnaudov 2008 - Faults in Turing Test and Lovelace Test. Introduction of Educational Test.

Selmer Bringsjord and David A. Ferrucci 2000, Artificial Intelligence and Literary Creativity (Inside the Mind of BRUTUS)

http://www.questia.com/PM.qst?ao&docId=22910059


http://www.rafaelperezyperez.com/

Защо има флагчета на ъглите на футболните игрища? | Why there are flags on the corners of the soccer fields?



Както гледах един мач, и топката щеше да отиде на границата между тъч и корнер, ми просветна...

Представете си какво щеше да има, ако топката минеше точно през ъгъла?

Половин тъч, половин корнер? Когато има колче, топката или се отбива в него и се връща обратно в игра за да избегне неопределеното положение, или пък се отклонява или в тъч, или в корнер.




Why there are flags on the corners of the soccer fields?

I was watching football when the ball was about to go between the corner and the touch lines when I realized what is the real function of the flags on the corners...

Imagine what would happen if there were not flags and the ball passes exactly through the corner. Half a touch, half a corner... The stick prevents this situations and the ball could either return back to the field, because the situation is indecisive, or go to precisely one direction.